Při rekreační jízdě na koloběžce je nutné si především uvědomit, že

  • teď TO NEBUDE O RYCHLOSTI,
  • nebude to o JÍZDĚ DO KOPCE
  • a nebude to o ZRYCHLOVÁNÍ Z KOPCE

Koloběžka nadchne každého, kdo hledá klidné cestování přírodou, chce mít svůj čas a klid na obdivování přírodních krás a netouží po rychlostních rekordech. V čem je rozdíl oproti jízdnímu kolu?

Pamatujte – koloběžka není ani lepší / ani horší. Koloběžka je prostě – JINÁ !

Koloběžka Vám především sama NEDOVOLÍ jet rychle – odraz nohou na rovině má své hranice a vyšší rychlost při „plném výkonu“ než cca 15-20km/hod prostě nedocílíte. Nad 20km/hod to znamená, že už jedete na  hranici svých fyzických možností – pro trenink super, pro rekreaci – konec.

Také při jízdě z kopce Vám koloběžka brzy řekne – a dost. Po dosažení cca 25-30km/hod už mácháte nohou pouze volně do prostoru a o odrazu a zrychlení již nemůže být řeč – takže i tady Vás koloběžka donutí SE UKLIDNIT – a věnovat se přírodním krásám, ať chcete nebo ne. Rychleji to prostě nepůjde…..

Koloběžka tedy vyžaduje po svém pánovi pomalou, klidnou a vyhlídkovou jízdu – na rovinách až na hranici zastavení, ale pořád o 100% rychleji než chodec. Ve spojení se sjezdy tak při stejné námaze jako při chůzi pěšky zdoláte minimálně 3-5 x  delší trasy za stejný čas – a i s možností si absolutně v klidu vychutnat přírodu.

Koloběžku využijete především pro:

  • zábavu, krátké popojíždění, triky
  • rekreační sjezdy
  • terénní sjezdy
  • turistika
  • soutěžní jízdy

Nás zajímá především turistika (v přírodě), spojená s rekreačními sjezdy. Abyste bez větších problémů vydrželi cestovat i po rovinách a do menších stoupání téměř bez únavy, připravili jsme Vám několik rad.

Uvědomte si, že při jízdě na koloběžce máte k dispozici 4 druhy POHONU / MOTORŮ :

  1. pohon končetin (váš vlastní motor)
  2. setrvačníkový motor
  3. gravitační motor
  4. síla větru

Všechny druhy pohonů lze specificky využít, síly větru mohou působit pro Vás i proti Vám – a proti Vám to je horší, protože mohou být i často nepřekonatelné – a to i při jízdě z kopce….

Gravitační motor je jedním z nejdůležitějších pohonů při jízdě na koloběžce, a je nutné ho opravdu maximálně využít. Zapne se sám a automaticky ihned, jakmile přední kolo poklesne oproti zadnímu cca o 2-3cm.

Jakmile ucítíte „tah“ tohoto motoru, nepřekážejte mu a nebraňte se jeho okamžitému využití. Pokud nemusíte, nebrzděte a mějte dostatečně nafoukané pneumatiky (pro terén cca 3-4 At, pro silnice až 5 At). Jen tak můžete tento druh pohonu opravdu efektivně využít. Pak obě nohy vedle sebe na stupátka – a pouze řídit a kochat se klidem okolí…

Využívejte každý sjezd pro odpočinek a zbytečně se po zapnutí gravitačního motoru neunavujte – nechte v tom okamžiku všechno na koloběžce a náhle zjistíte, kolik desítek kilometrů na jakékoliv trase můžete jenom v klidu stát a kochat se tichem a přírodou…… znamená to ale jít na koloběžku vždy s vědomím – že TEĎ NECHVÁTÁM –  na kole se mi to nepovede – šlapat a přidávat a šlapat a šlapat se dá i z prudkého kopce v rychlostech okolo 80km/hod – na koloběžce se už nad 30km/hod povinně uklidníte – ať chcete nebo ne, ona Vám to řekne sama – A DOST ! Odteď už nohy stejně nestíhají ….

Setrvačníkový motor je další specifický pohon koloběžky, který si musí jezdec neustále uvědomovat a bohatě ho začit využívat – ušetří Vám až  1/3 trasy bez jakékoliv síly…. Setrvačník nechte zapnutý na konci každého sjezdu – vyždímejte z jízdy i ten poslední metr na setrvačník (pokud právě nechvátáte). Každý dojezd musí končit pocitem, že další metr už bych neudržel rovnováhu – až tady přepnu na vlastní pohon. Až těsně před zastavením zase zaberte. Tímto zvykem ušetříte další celé kilometry jízdy bez námahy….

Proč? – Malý rozbor:

Polkud poháníme koloběžku vlastní silou, docílíte toho pouze odrazem končetin. Určitě jste si při jízdě už všimli, že NEJEFEKTIVNĚJŠÍ, nejsilnější a nejúčinější je ten PRVNÍ odraz – naskočení na koloběžku a odstrčení do jízdy. Žádný následný odraz nemá za důsledek tak mohutnou a dynamickou změnu, jako ten první odraz. Přitom máme pořád k dispozici stejnou sílu, stejnou hmotnost a stejnou dynamiku pohybu – přesto první odraz z nuly je ten nejefektivnější….

Tady se z nulové rychlosti během sekundy rozjedeme hned na rychlost okolo 8-10km/hod. Každý další odraz je o 60-80% méně účinný. Dochází již pouze k minimálnímu zrychlení – řádově o 3-4 km/hod – rychlost se víceméně udržuje a čím jste rychlejší pomocí vlastní síly (mluvíme o rovině!), tím méně efektivní jsou další a další odrazy – až v maximální rychlosti je efektivnost každého odrazu cca 0- 5%.  Efektivnost prvního odrazu je cca 80% – nenapadá Vás co s tím, jak toho využít ?!? 

REKREAČNÍ jízda

Hlavní zásadou odpočinkové a rekreační jízdy na koloběžce je provádět co nejméně odrazů, a když, tak jen v co nejnižší rychlosti. Na stupátku stůjte vždy tak, že chodidlo je vždy opřené o stupátkou pouze vnitřní polovinou plochy (levé chodidlo stojí na levém okraji stupátka, pravé na pravém. Tak si zajistíte maximální rovnováhu při odrazu – a místo pro druhou nohu – nemusíte chodidlem uhýbat když chcete stát na stupátku oběma nohama vedle sebe.

Pro 100 km  bez únavy využijte tzv. „dvoudobý motor“:

  • odrážíme se max. 2x jednou nohou – pokud možno dynamicky a silněji – a ihned přepneme na setrvačník – stoj oběma nohama na stupátku. Pokud nebudou první odrazy silnější, koloběžka se rozjede pomalu, a vy budete muset zase moc brzy zabrat. Více unaví 10x malý odraz,  než 2x silný odraz – a dojezd bude vždy stejný (protože musíte stále dělat dřepy na stojné noze, s pořád stejnou silou – ať se odrážíte hodně nebo málo, podřepnutí je tady vždy) !
  • čekáme v klidu až téměř do zastavení
  • následuje odraz DRUHOU nohou – opět 2x.
  • opět výdrž v setrvačnosti až do momentu „skorozastavení“
  • opět výměna nohou a dva odrazy
  • POZOR ! Odrazy provádějte vždy tak, že první odraz je POUZE mírný – letmým a dlouhým dotykem se vyrovnáte, zaprogramujete současnou rychlost, a výkyvem nohy zezadu dopředu pak získáte švih – druhý odraz je již naplno – až na  80 – 90% Vašeho plného výkonu
  • – a opět setrvačnost a klid téměř do zastavení
Při opakování odrazů touto metodou ujedete bez zvláštní únavy a s maximální účiností odrazů, kterou jste vůbec schopni dosáhnout, i desítky kilometrů po rovině nebo do mírného kopce (pravda, do hodně mírného).
Setrvačnost Vám také napoví, kdy už je třeba ve stoupání z koloběžky sestoupit a pokračovat pěšky – jakmile nebude po odrazu čas na výdrž alespoň 1-2s, vypněte motor a dejte si procházku – pokud nemáte zájem trénovat a zvyšovat svoji fyzičku.  Pro trenink je ale třeba používat jinou metodu…

Pro dosažení trvalejší a nejvyšší rychlosti s minimální únavou využijte „čtyřdobý motor“:

  • odrážíme se  vždy 3-4x jednou nohou – a ihned přepneme na setrvačník
  • čekáme v klidu až téměř do zastavení
  • následuje výměna nohou – opět 3-4x silný odraz
  • opět výdrž v setrvačnosti až do momentu „skorozastavení“
  • opět výměna nohou a čtyři odrazy, z nich první pouze „zkušební“, bez větší odrazové energie
  • I TADY PLATÍ ! Odrazy provádějte vždy tak, že první odraz je POUZE mírný – letmým dotykem se vyrovnáte, výkyvem nohy získáte švih a druhý, třetí a čtvrtý odraz je naplno – až na  80 – 90% Vašeho plného výkonu, pro dosažení maximální rychlosti
  • více než tři plné odrazy NEMÁ SMYSL provádět, protože – jak jsme si již řekli – jejich efektivita je pak už minimální a Váš fyzický výkon maximální (musíte kmitat naplno končetinou, která váží cca 25kg sem a tam, a stále provádět dřep na stojné noze – a to už vyžaduje pekelnou energii = únavu)
  •  právě tak nemá smysl se rozjíždět pomocí odrazů ze střední nebo vyšší rychlosti – pokud tedy rychlost ještě neklesla na minimum. Nestačili jste si odpočinout, a účinnost odrazů bude mnohem menší a neefektivní. Na delších tratích pak budete v průměru mnohem pomalejší, protože nevydržíte dosahovat znovu a znovu plnou rychlost v jednotlivých cyklech. Při stálých a trvalých odrazech bez výdrže do zastavení je efektivita odrazu miniální, únava maximální a padnete po jednom kilometru čím dál tím pomalejší jízdy….

Pro největší efektivitu sportovního tréninku se zvyšováním výkonnosti využijte únavové cykly:

  • odrážíme se  min 10x naplno jednou nohou – a ihned přepneme na setrvačník – odpočinek
  • počet odrazů volte tak, abyste poslední odraz dělali již s největším vypětím sil (nadoraz) a s pocitem, že jenom ten poslední už nezabírá (nulová účinnost = maximální rychlost)
  • opět čekejte až téměř do zastavení
  • výměna nohy a opět stejný (maximální) počet co nejsilnějších odrazů, první pouze testovací a srovnávací
  • snažte se vydržet co nejdéle co největší počet cyklů – soustřeďte se na plný odpočinek v době tahu setrvačného motoru
  • ideální počet odrazů již snadno poznáte podle toho, co nyní o odrazech víte – ty poslední už téměř vůbez nezabírají, nemá cenu provádět další. Podle zkušeností se dá maximální rychlost na rovině docílit do max. deseti odrazů….

Přejeme Vám na vašich nekonečných cestách na koloběžkách co nejvíce krásných chvil strávených v přírodě, tisíce nádherných sjezdů a pocit, který se nedá popsat jinak, než ZÁVISLOST NA DROZE NA DVOU KOLECH ….